טוב לדעת – אוקטובר 2010

אלכוהול בקרב בני נוער – לא תופעה, אלא נורמה / רונית בן אפרים M.S.W, מנהלת תחום טיפול בעמותת אל סם

 נתוני שתיית האלכוהול המובאים במחקר האפידימיולוגי של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול, כמו גם המציאות העגומה הנגלית לנו בכל סיור לילי ברחבי הישובים, החניונים, הגנים הציבוריים וכמובן באזורי המועדונים, מעלים על פני השטח מציאות חד משמעית של בני נוער ששותים אלכוהול וגם משתכרים. ההיקפים מעידים לא על תופעה כי אם על השתרשותה של השתיה כנורמה.
בתהליך איטי אך רצוף, שוקדים גורמים עירוניים וממלכתיים על חוקים ותקנות שתייה שימנעו צריכת אלכוהול ואף מקפידים יותר על אכיפתם.
ייתכן שיש לצעדים אלה אפקט כלשהו, אך ספק כמה יעילה החקיקה והאם יש לה השפעה על הקטנת השימוש. הדבר המתמיה הוא התייחסותם של ההורים לתופעה: מידי שבוע מסכנים בני נוער את חייהם בשתייה מופרזת. לא תמיד ההורים יודעים על כך, אך במרבית הפעמים כשהמצב מחמיר, ההורים כבר יודעים. עם זאת, בעוד ששימוש בסמים מרתיע את מרבית ההורים הרי שהתגובות לשתיית האלכוהול הן, בדרך כלל, מתונות יותר. עצם היותו חוקי לשימוש מחד וחלק מההווי התרבותי מאידך, ממוקם האלכוהול במקום לגיטימי יותר.

העלמת עין מצד מי שממלאים את תפקיד המבוגר האחראי, ממחישה את עוצמתה של אוזלת היד

האלכוהול, כפי שכבר תואר רבות, הוא סם שפועל לדיכוי מערכת העצבים המרכזית האחראית על פעילותו התקינה של הגוף. ההגדרה "דיכוי מערכת העצבים" כוללת, למשל, את דיכוי מערכת הנשימה,מצב שאחראי מדי סופ"ש על מצבים של עילפון וסכנת חיים אצל בני נוער שמשתכרים.
אך השפעות האלכוהול לא נעצרות כאן: שכרון מהווה גם מתקפה על הכבד, שאינו מסוגל להתמודד עם כמות האלכוהול ונפגע ממנה; השפעת האלכוהול על מוחם של מתבגרים נחקרה גם היא והפגיעה הממשית שמתעצמת, כצפוי, עם הגידול בכמות ובאינטנסיביות השתייה, הוכחה מעל לכל ספק.
תוצאות הנורמה הזו מגיעות אל בתינו מדי יום עם כותרות העיתונים והידיעות במהדורות החדשות: מרבית ההתפרצויות האלימות בקרב בני נוער קורות לאחר שתיית אלכוהול, שגורם לשחרור קיצוני של עכבות ודחפים. הסתבכויות בתגרות ודקירות, כמו גם התנהגויות מיניות תוקפניות וסיכוניות שכיחות יותר תחת השפעתו.

אז היכן ההורים?

חשוב שנזכור שאלכוהול הוא סם. כמו בשימוש בסמים אחרים, גם שימוש באלכוהול קשור בקשר בלתי נפרד אל ההערכה העצמית של בני הנוער, אל ההתמודדויות הרגשיות של גיל זה, בהן סוגיות רבות ומורכבות של בטחון ואהבה.
הורות היא משימה מרובת פנים, אחריות, שמחה, תסכולים, גאווה וכאבי גדילה. חוסר האונים ורגשות האשם מקננים ללא הרף. לא תמיד אנחנו יכולים להקל ולסייע, אבל אי אפשר לפקפק בחשיבות היכולת שלנו לראות את ילדינו ואת המצב בו הם נתונים ולנסות ללא הרף להציב גבולות ולהציע סיוע.
לעומת פעילות חוקתית, מעורבות נכונה של הורים יכולה להיות יעילה ומועילה רבות במניעה ובצמצום השימוש באלכוהול, כמו בכל סם אחר.
מודעות לסוגיות השימוש בחומרים ממכרים ורכישת כלים להתמודדות וסיוע לילדינו תוכל לשפר עשרות מונים את הסיכויים לשינוי.
תחנות אל סם, לייעוץ וטיפול בנוער וצעירים נותנות מענים של ייעוץ והדרכה גם להורים. השירות מיועד לבני נוער ששותים באופן מזדמן ושתייה חברתית. הייעוץ וההדרכה ניתנים ברמה הפרטנית והקבוצתית.

כתיבת תגובה